Oszustwa na BLIK-a. Sprawdź, jak nie stracić pieniędzy

Od kilku lat instytucje finansowe, krajowe zespoły reagowania na cyberprzestępstwa (CSIRT), a także Policja dokładają wszelkich starań, aby zapobiegać oszustwom internetowym. Mimo licznych ostrzeżeń w sieci, wciąż wiele osób je bagatelizuje. Co zrobić, aby chronić swoje pieniądze?




Co to jest oszustwo na BLIK-a?


Najprościej mówiąc, celem przestępców posługujących się tą metodą jest wyłudzenie od ofiary 6-cyfrowego kodu BLIK i szybka realizacja transakcji z jego użyciem (np. w bankomacie). W efekcie ofiara zostaje okradziona ze środków na swoim rachunku bankowym. Jak to możliwe?

Oszuści wykorzystują przede wszystkim łatwowierność ofiar. Oto przykłady:

  • Za pośrednictwem komunikatora w mediach społecznościowych dostajesz informację od znajomego o tym, że np. zgubił portfel i szybko potrzebuje wsparcia finansowego. Wysyłasz mu kod BLIK, on realizuje wypłatę w bankomacie, a Ty autoryzujesz transakcję w aplikacji swojego banku. Proste. Problem w tym, że to wcale nie był Twój znajomy, tylko cyberprzestępca, który włamał się na jego profil, by wysłać wiadomość.
  • Dostajesz SMS-a lub maila z informacją o nieuregulowanej płatności (np. wobec firmy energetycznej lub za odbiór przesyłki). Możesz zapłacić przekazując kod BLIK, klikając w podany link albo instalując w telefonie aplikację BLIK. Każdy z tych przypadków to próba wyłudzenia danych do logowania na Twoje konto bankowe.
  • Kupujesz towar w serwisie ogłoszeniowym. Sprzedawca prosi Cię w wiadomości prywatnej o kliknięcie w link, by zrobić przelew, logując się na konto bankowe lub korzystając z BLIK-a. To najpewniej również próba wyłudzenia od Ciebie danych, potrzebnych do kradzieży pieniędzy z Twojego konta.
  • Odbierasz telefon od pracownika banku, który informuje Cię np. o konieczności zweryfikowania danych do logowania lub podanie kodu BLIK w celu sprawdzenia ostatniej transakcji lub wypłaty. To jednak również próba oszustwa, a podawanie jakichkolwiek danych może skończyć się dla Ciebie utratą środków na koncie.

To tylko kilka przykładów oszustw, opisywanych m.in. przez policję oraz wielu ekspertów od cyberbezpieczeństwa. Pomysłowość złodziei jest duża, więc powyższa lista nie jest zamknięta. Dlatego zawsze pamiętaj o podstawowych zasadach, które uchronią Cię przed utratą oszczędności.

Sprawdź, co powinno wzbudzić Twoją czujność

  • Znajomy prosi Cię o pieniądze za pośrednictwem maila bądź komunikatora internetowego. Nawet jeżeli masz chęć mu pomóc, nie ufaj tej informacji. Pod żadnym pozorem nie klikaj w przesłany link i nie podawaj kodu BLIK. Zadzwoń do znajomego i przekonaj się, czy to naprawdę on wysłał wiadomość.
  • Prawdziwy pracownik banku NIGDY nie poprosi Cię o Twoje dane do logowania do bankowości internetowej ani o podanie kodu BLIK w celu weryfikacji transakcji.
  • Bank NIGDY nie wysyła maili bądź SMS-ów z prośbą o kliknięcie w podany link do bankowości internetowej czy systemu płatności. Nie prosi o podawanie kodów BLIK. Nie otwieraj przesłanego w ten sposób linka.
  • Nie ma czegoś takiego jak aplikacja BLIK, którą można zainstalować w telefonie – kody BLIK generuje się z poziomu aplikacji swojego banku.
  • Nie ufaj wiadomościom otrzymywanym np. z firm kurierskich czy energetycznych – jeżeli nie masz pewności, że informacja przyszła z wiarygodnego źródła, nie otwieraj załączników ani przesłanych linków.
  • Zachowaj szczególną ostrożność w serwisach ogłoszeniowych – dokładnie zapoznaj się z zasadami bezpiecznych płatności danego portalu. NIGDY nie podawaj sprzedającemu wrażliwych danych, jak np. login i hasło do bankowości internetowej, PESEL, nazwisko panieńskie matki, numer karty płatniczej czy kod CVV2/CVC2. To wszystko informacje, za pomocą których oszust może wyprowadzić środki z Twojego konta lub karty kredytowej.
  • Jeżeli cokolwiek wzbudza Twoje wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa transakcji, niezwłocznie skontaktuj się bankiem.

Jak łatwo unikać wyłudzeń przez internet?

Aby ustrzec się przed atakiem na konto portalu społecznościowym lub oszustwem polegającym na podszyciu się pod starego znajomego, wystarczy zastosować następujące środki bezpieczeństwa:

  • stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego,
  • weryfikuj tożsamość znajomych – w przypadku kontaktu znajomego za pośrednictwem Messengera z prośbą o pożyczkę, najpierw zadzwoń do niego i potwierdź jego tożsamość,
  • sprawdzaj podsumowania transakcji – jeśli podsumowanie transakcji budzi Twoje wątpliwości lub jej nie rozpoznajesz, nie potwierdzaj płatności PINem w aplikacji mobilnej banku,
  • chroń swój smartfon - smartfony są nośnikiem wielu wrażliwych danych, jeżeli korzystasz
    z bankowości elektronicznej i płatności mobilnych, zabezpiecz dostęp do niego hasłem lub biometrią.

Płatności BLIKIEM są bezpieczne

Oszustwo „na znajomego z Facebooka” nie jest problemem informatycznym. Pamiętajmy, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.


Copyright © Bank Spółdzielczy w Łańcucie

strony internetowe rzeszów